centaury انواع شیراز قیمت انواع میوه و تره بار

centaury: انواع شیراز قیمت انواع میوه و تره بار روز پنجم اردیبهشت سازمان میوه و تره بار نرخ میوه روز سه شنبه شیراز

گت بلاگز اخبار اجتماعی پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین ا

راه حل های شهرهای موفق دنیا جهت مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در حال اجرا هستند ولی ظاهرا

پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین ا

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار: پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم!

عبارات مهم : ایران

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار: پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم!/ چند تجربه از نحوه خلاص شدن شهرهای بزرگ دنیا از شر آلودگی؛ از لس آنجلس تا مکزیکوسیتی/ مسئله مهم ما نحوه اجرای سیاست ‏های مصوب است

پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین ا

راه حل های شهرهای موفق دنیا جهت مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در حال اجرا هستند ولی ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت بعضی کشورها و در جا زدن بعضی دیگر می شود.‏

محمد حسین مقیمی، استاندار پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به اوضاع آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران گفته است: استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با این اوضاع ‏شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و مورد نیاز است بر مبنای کارها مطالعاتی روشهایی علمی جهت کنترل و کم کردن ‏آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران اتخاذ شود‎.‎

به گزارش گزینش ، استاندار پایتخت کشور عزیزمان ایران با تاکید بر آلوده بودن شهرهای اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران و نیز تاثیر آلاینده های اطراف شهر بر ‏وضعیت کنونی از لزوم «انجام مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست جهت آلودگی هوا» سخن گفته است.‏

راه حل های شهرهای موفق دنیا جهت مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در حال اجرا هستند ولی ظاهرا

تجربه بعضی شهرهای دنیا در مهار آلودگی

مقیمی در حالی از لزوم انجام مطالعات جامع و علمی در زمینه آلودگی گفته که این عنوان در بعضی شهرهای آلوده دنیا ‏از حد مطالعه و اجرا هم فراتر رفته و اکنون شاهد نتیجه بخش بودن آن هستیم. موفق ترین مثال در این زمینه ‏مکزیکوسیتی هست. این شهر در سال 92 میلادی آلودترین شهر دنیا بود. موقعیت جغرافیایی آن که از سه طرف بین کوه ‏محصور ‏شده باعث می شد تمام آلاینده های 4 میلیون ماشین به ابری سیاه بالای شهر تبدیل شود؛ ولی امروز ‏پایتخت ‏مکزیک بین 20 شهر آلوده دنیا هم نیست و تعداد روزهای پاک در این کلانشهر 20 میلیونی در سال 2012 به ‏‏237 روز ‏رسید‎.‎

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری اجرای جامع و دقیق ۶ مولفه مدیریتی در مکزیکوسیتی را ‏عامل مهار آلودگی هوا می داند. به گفته او، توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو، ایجاد سامانه گسترده‎ BRT، ‏ترویج دوچرخه سواری، کم کردن وقت آزمون آلایندگی خودروها، نوسازی تاکسی ها و خروج کارخانه های آلاینده از شهر 6 ‏کلید طلایی مکزیکوسیتی جهت عبور از بحران آلودگی هوا به شمار می روند‎.‎

بر این اساس، 12 خط مترو و 21 کیلیومتر خط خاص دوچرخه در مکزیکوسیتی ایجاد شده؛ آزمون آلاینده ها در این شهر به ‏شش ماه کم کردن یافته، 50 هزار کارخانه از داخل و اطراف شهر مکزیکوسیتی به مناطق دیگر انتقال یافته شده است و جهت ورود ‏خودروها به معابر شهری هم محدودیت هایی اعمال شده است است.‏

پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین ا

به جز مکزیکوسیتی شهرهای دیگری نیز در دنیا بر بحران آلودگی فائق آمده اند. در زمستان سال۱۹۵۲ پایتخت انگلیس ‏را مه عظیمی فرا گرفت که به خاطر آلودگی هوا کاملا سمی بود. ورود جریانی از هوای سرد باعث شد تا با پدیده وارونگی ‏هوا در زمستان آن سال این «مه دود» فوت بیش از ۱۳هزار نفر را رقم بزند‎.‎کار به جایی رسید که تابوت جهت مردگان ‏آلودگی هوا به آخر رسید. میزان ذرات معلق در هوا با قطر 2.5 میکرون یا کمتر در آن روزهای لندن به ۱۶۰۰ رسید. ‏در سال ۱۹۵۶ «لایحه هوای پاک» در پارلمان بریتانیا تصویب شد. سوزاندن زغال سنگ در منازل محدود و کارخانه ها به ‏مناطق اطراف و دور از شهرها انتقال یافته شدند. از فوریه ۲۰۰۳ ‏هم جهت ورود ماشین به مناطق مرکزی لندن عوارض تعیین ‏شد تا مردم خودروهای عمومی را به ماشین شخصی ترجیح بدهند. همه این کارها به تدریج باعث از بین رفتن آلودگی ‏هوا شد.‏

در نیویورک هم سال ۱۹۶۳ مه دود مرگبار ناشی از وارونگی هوا باعث فوت 200 نفر شد. در سال ۱۹۶۶ نیز 168 نفر ‏دیگر به خاطر بیماری های ناشی از تنفس هوای آلوده جانشان را از دست دادند. از این رو آمریکا به تقلید از انگلیس به ‏فکر لایحه مشابه هوای پاک افتاد. در نتیجه استفاده از سوخت های پاک در نیویورک اضطراری شد. از طرفی روشن نگاه ‏داشتن ماشین بدون حرکت در کنار مدارس بیش از یک دقیقه ممنوع شد. نیویورک 4 سال قبل تمیزترین هوای خود در ‏‏۵۰سال گذشته را تجربه کرد.‏

راه حل های شهرهای موفق دنیا جهت مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در حال اجرا هستند ولی ظاهرا

در سال 2005 نیز خودروهای دیزلی مجبور شدند که از سوخت تازه با گوگرد کم استفاده کنند. تسهیل حمل ونقل عمومی ‏باعث شد میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک در سال 2011 نسبت به سال 2007 23 درصد کم شود.‏

در لس آنجلس هم اقدام های مشابهی صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، شهرداری لس آنجلس یکصد بار در سال در ‏مورد وجود آلودگی شدید هوا، مه دود و وارونگی به شهروندان هشدار داده بود. بعد از سال۲۰۰۰ این هشدارها به صفر ‏رسید. ‏

پایتخت کشور عزیزمان ایران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! هنگامی که شما چنین ا

شهر توکیو پایتخت ژاپن هم مثال دیگری از این ماجراست. منطقه کلانشهری توکیو بیش از 35 میلیون نفر جمعیت دارد. ‏در ‏دهه 1980 میلادی، توکیو از آلوده ترین شهرهای دنیا بود. راه حل راحت مسئولان این شهر، ساختن فرهنگ جهت ‏استفاده ‏مردم از مترو بود. به تدریج ترافیک کم کردن یافت و البته با عوض کردن مهندسی شهر، فضای سبز نیز به شکل محسوسی ‏در آن ‏جای گرفت.‏

برخی از دیگر شهرهای دنیا نیز برنامه هایی جهت کم کردن آلودگی هوا دارند. پکن پایتخت چین هنوز هم با آلودگی هوا ‏دست و پنجه نرم می کند. راه حل پکن متفاوت هست. آنها جهت مهار آلودگی هوا، قصد دارند یون های نقره به ابر ها پرتاب ‏کنند تا کریستال های یخ و بارندگی به شکل برف یا باران تولید کند. دولت چین درنظر دارد موشک هایی را جهت انجام این ‏کار به آسمان پرتاب کند. راه حل دیگر کشور چین استفاده و ساخت آسمان خراش های بسیار بلند و پاشیدن آب از ارتفاع به ‏آسمان هست. آخرین راه حل خلاقانه در کشور چین یک جاروبرقی مکنده هواست که می تواند با استفاده از نیروی ‏الکترواستاتیک ذرات گردوغبار و آلودگی موجود در سطح آسمان را بمکد و هوا را پاک کند‎.‎

در دهلی نو، پایتخت هند هم برنامه خاص ای وجود دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیون دستگاه ماشین ‏هیبریدی در بزرگراه ها ظاهر شوند. دولت جهت شرکت هایی که به تولید خودروهای الکتریکی می پردازند تسهیلات خاص ای ‏اختصاص داده.‏

شهرداری پاریس هم قصد دارد در ۵ سال آینده مسیرهای خاص دوچرخه را در شهر گسترش دهد و ۱۰ هزار پارکینگ ‏دوچرخه بسازد. پاریس با اجرای طرح ممنوعیت تردد جهت خودروهای مدل ۱۹۹۷ و ماقبل از آن جهت کم کردن گازهای ‏گلخانه ای گام برداشته و تا سال ۲۰۵۰ قصد دارد ۷۵ درصد این گازها را کم کردن دهد. تردد خودروهای مذکور در این شهر ‏مشمول جریمه های سنگین خواهد بود. ‏

مشکل پایتخت کشور عزیزمان ایران چیست؟

نکته قابل تامل اینکه به جز چند طرح متفاوت و یگانه به طور مثال جهت پکن، پایتخت چین، – که همگی به شرایط محیطی ‏و جغرافیایی آن شهرها وابسته اند – سایر راه حل ها، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران و ‏برخی دیگر از کلانشهرهای کشور هم در حال اجرا هستند ولی ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت بعضی کشورها و در جا زدن بعضی دیگر می شود.‏

در حال حاضر، به جز پایتخت کشور عزیزمان ایران میزان آلودگی هوای شهرهای اصفهان، کرج، اهواز، اراک، تبریز، مشهد و شیراز نیز به ‏شدت دلواپس کننده هست. با این حال، چشم انداز مثبتی جهت برطرف آلودگی وجود ندارد.‏

این در حالی است که کشور ما در خصوص مقابله با آلودگی هوا بی برنامه هم نیست ولی همان گونه که گفته شد اجرای ‏دقیق این برنامه ها، همواره مورد پرسش بوده هست. در سال ۱۳۷۹ طرحی تصویب شد تا طبق آن در مدت ۱۰ سال هوای ‏تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد. ولی نه تنها این چنین نشد بلکه ده سال بعد از آن یعنی در سال 89، پایتخت کشور عزیزمان ایران اوج ‏آلودگی را تجربه کرد.‏

برنامه مذکور مشمول بر ۷ محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل ‏عمومی، اصلاح کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود و قرار بود با همکاری ‏وزارت صنایع، وزارت نفت، شرکت حفاظت محیط زیست، شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآید‎.‎

‏«طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران» که در سال 86 تصویب شد هم برنامه های مشابهی جهت مقابله با آلودگی ‏داشت؛ گسترش فضاهای سبز اطراف شبکه معابر، ایجاد معابر پیاده رو در مناطق تجاری شهر، ممانعت از ورود ‏تاکسی های بنزین سوز به سیستم، دوگانه سوز کردن تاکسی های بنزینی موجود و وضع عوارض تازه جهت خودروها ‏متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی از جمله برنامه های این طرح بود.‏

اما هیچ یک از این سیاست ها به درستی اجرایی نشد. به طور مثال، گوگرد گازوئیل در حالت استاندارد باید بین ۱۵ تا ۲۰ ‏پی پی ام باشد، ولی «۷ هزار پی پی ام» است.به جای خروج یک میلیون خودروی فرسوده حدود ۳۰۰ هزار خودروی از ‏رده خارج شد. سهم حمل و نقل عمومی در کل سفرها هنوز به 30 درصد نزدیک هم نشده است.برخی خودروها با ‏فناوری۳۰ سال پیش تولید می شوند، و کم کردن مصرف سوخت تبدیل به رویا شده است هست؛ طرفه آنکه سرعت میانگین ‏خوردوها در شهر به علت ترافیک سنگین تنها ۱۵ کیلومتر در ساعت استکه به معنای مصرف دوبرابری بنزین نسبت به ‏اتوبان هاست.‏

تصمیمات غلط و پوپولیستی دولت محمود احمدی نژاد هم جهت اوضاع اثر سوء گذاشته؛ به طور مثال چندی پیش عباس ‏آخوندی، وزیر راه، با حضور در شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با انتقاد از تفکیک کرج از پایتخت کشور عزیزمان ایران آن را یک خطای استراتژیک خواند و ‏گفت: با این اتفاق جمعیت بین این دو استان همچنان سیال هست، به طوریکه روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از ‏پیرامون به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آیند و باز می گردند و بخش اعظمی از این افراد با خودروهای شخصی تردد می کنند که بر اساس ‏برآوردهای صورت گرفته 530 هزار ماشین روزانه در پایتخت کشور عزیزمان ایران تردد دارند (در رفت و برگشتند). با این عنوان آیا می توانیم ‏نسبت به حمل و نقل پایتخت کشور عزیزمان ایران بی توجه باشیم؟

اظهارات وزیر راه را از زبان آمار هم می توان بررسی کرد. در دهه اخیر سفرهای درون شهری پایتخت کشور عزیزمان ایران رشد ۲۰ درصدی و ‏سفرهای ساکنین حومه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران رشد ۷۹ درصدی داشته هست. یعنی نیاز به یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ جهت ‏کنترل اوضاع به شدت احساس می شود ولی نه تنها چنین موضوعی وجود ندارد بلکه رشد اقمار پایتخت کشور عزیزمان ایران و ساخت و ‏سازهای بی رویه در شهرک های کوچک و بزرگ اطراف آن که تحت کنترل مدیریت شهری پایتخت کشور عزیزمان ایران و حتی شهرهای اطراف ‏هم نیستند، به شکل بی رویه ای ادامه دارد.‏

در این شرایط، که بزرگترین مانع بر سر خلاص شدن از شر آلودگی هوا، عدم اجرای سیاست ها و مصوبات هست، ‏مسئولان به جای ایجاد «تضمین» جهت اجرای درست آنها، به اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران با اوضاع کنونی قابل زندگی نیست اذعان ‏می کنند. در این شرایط وظیفه مردم چیست وامیدشان باید به کجا باشد؟‏

واژه های کلیدی: ایران | آلودگی | آلودگی | برنامه | شهرهای | اجرای طرح | آلودگی هوا | هوای پایتخت

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog